Kaza Yaptım, Karşı Tarafın Kusuru Yok Ama Arabam Değer Kaybetti, Ne Yapmalıyım?

Kaza Yaptım, Karşı Tarafın Kusuru Yok Ama Arabam Değer Kaybetti, Ne Yapmalıyım?… Özellikle sigorta hukukunu ilgilendiren bu sorunun cevabını detaylıca bu yazımızda inceleyeceğiz. Eğer trafik kazası yapmışsanız ve üzerinden de henüz 2 yıl geçmemişse bu durumda aracınızın değer kaybını, karşı tarafın sigorta şirketine yönelteceğiniz bir dava ile talep edebilme imkanına sahipsiniz. Ancak karşı tarafın yüzdesel bazda en azından kusurlu olması gerekmektedir. Günümüzde dava yolundan ziyade Sigorta Tahkim Komisyonuna başvurular daha hızlı şekilde sonuçlanmakta olup, yine Sigorta Tahkim Komisyonu sürecini de bir avukat aracılığıyla yönetebilmeniz mümkün olmaktadır. Elbette avukat tutmak zorunlu değildir ancak başvuru sürecinin teknik bilgi gerektirmesi nedeniyle mutlaka bir avukattan faydalanmanızı tavsiye etmekteyiz. Eğer kaza yaptıysanız ve şartları mevcut ise öncelikle karşı tarafın sigorta şirketine aracınızın değer kaybettiğini ve bu değer kaybının Zorunlu Mali Mesuliyet Sigortası çerçevesinde giderilmesini içerir talebinizle birlikte bir ihtarname düzenlemelisiniz. İhtarnameye şayet yanıt verilmez ve ödeme yapılmazsa, ya da yapılan ödemenin düşük olduğunu düşünüyorsanız araç değer kaybı davası açabilir veya Sigorta Tahkim Komisyonuna başvuruda bulunabilirsiniz. Ancak eğer sigorta şirketi ödeme yapmışsa tekrardan eksik ödeme kaynaklı bir ihtarname çekmeniz gerekmektedir. Aksi halde Sigorta Tahkim Komisyonu başvurunuzu reddedecektir.
Kusurlu Olsam da Değer Kaybı Tazminatı Alabilir miyim?
Kusur oranları, sigorta eksperleri veya trafik polisleri tarafından kaza tespit tutanağı baz alınarak belirlenmektedir. Eğer kazada kusurunuz var ise örneğin %75 kusurlu iseniz de aracınızın kaybettiği değerin %25’ini karşı tarafın sigortasından talep edebilme hakkına sahipsiniz. Bu durumda kusur oranınız, araç değer kaybı hesabı yapılırken göz önünde bulundurulur ve kusur oranınıza göre araç değer kaybından indirim yapılarak aracınızın kaybettiği değer kaybı tarafınıza ödenir. Kazalarda genellikle %100 tek taraflı kusur, %75–25 oranında ortak kusur veya %50–50 eşit kusur gibi çeşitli kusur oranları mevcuttur. Somut olayın niteliğine göre değerlendirme yapılır ve kusur tamamen sizde değil ise bu durumda araç değer kaybı talep edebilme imkanına sahip olursunuz. Ancak kusur oranının fazla olması, talep edeceğiniz değer kaybının düşük olmasına neden olmaktadır.
Araçta Değişen Parçalar Değer Kaybına Etki Eder mi?
Müvekkillerimizin en sık karşılaştığı sorulardan birisi de aracımın değer kaybı neden beklediğimden daha düşük çıktı sorusu olmaktadır. Araç değer kaybının hesabına etki eden durumlar mevcuttur. Bu durumlar arasında da araçta daha önce kazalı yani değişen parçaların olup olmaması büyük önem arz etmektedir. Bunu bir tablo halinde göstermek faydamıza olacaktır.
Parça Durumu | Değer Kaybına Etkisi |
---|---|
✅ Sadece tampon boyandı | Düşük etkiler |
Ön kaput değişti | Yüksek etkiler. |
️ Farlar orijinal değil (yan sanayi takıldı) | Orta düzeyde etkiler. |
Arka çamurluk değişti | Orta-Yüksek etkiler. |
4 parça boyalı, 1 parça değişen | Yüksek etkiler |
Şasiye yakın parça değişti (örneğin direk) | Çok yüksek etkiler |
Kaza Sonrası Değer Kaybı Başvurusu Nasıl Yapılır?
Daha önceki makalelerimiz arasında yer alan “Çorum Araç Değer Kaybı Avukatı” bölümünde ayrıntılı olarak izah etmiş olduğumuz üzere kaza sonrası değer kaybı başvurusu yapmak teknik bilgi gerektirmektedir. Öncelikle kazanın belgelenmesi gerekmekte olup trafik kazası tespit tutanağı, kaza anına ait fotoğraflar, ruhsat fotokopisi, karşı tarafın trafik sigortası poliçesi ve özellikle eksper raporu temin edilir. Aynı zamanda araç onarım faturası ve onarıma dair belgeler var ise mutlaka temin edilir. Daha sonra elinizdeki belgeler ile karşı tarafın sigorta şirketine başvuru yapılır ve sigorta şirketine 15 günlük süre verilir. 15 gün içerisinde ödeme yapılmazsa veya yapılan ödemenin yeterli olmadığını düşünüyorsanız bu durumda dava yoluna gidebilme hakkına sahip olursunuz. Ancak dava yoluna gidecekseniz ve eksik ödeme yapılmışsa eksik ödeme nedeniyle tekrardan bir ihtarname çekmeli, ihtarnameniz sonuçsuz kalmalı ve bu doğrultuda arabulucuya başvurarak araç değer kaybını talep etmelisiniz. Eğer doğrudan Sigorta Tahkim Komisyonuna başvuru yapacaksanız arabulucuya gitme durumunuz söz konusu olmamaktadır.
Durum | Etki |
---|---|
%100 kusurlu iseniz | ❌ Değer kaybı talep edemezsiniz |
Kısmi kusur varsa | ✔️ Oranına göre tazminat alabilirsiniz |
Eksik belge sunarsanız | ⚠️ Başvurunuz işleme alınmaz |
Avukatla çalışırsanız | ✅ Daha profesyonel ve hızlı sonuç |
Ekspertiz Raporu Olmadan Değer Kaybı Talep Edilebilir mi?
Ekspertiz raporu genellikle araç değer kaybı hesabının yapılması için bilirkişilerin üzerinde en çok durduğu ve talep ettikleri raporlar arasında yer almaktadır. Eksper raporu olmadan başvuru yaparsanız mahkeme veya Sigorta Tahkim Komisyonu sizlere ekspertiz raporunu sunmanız için süre verecektir. Bu süre içerisinde eksper raporu sunulmazsa mahkemece veya tahkim tarafından başvurunuz eksik evrak nedeniyle reddedilebilir veya kazaya ilişkin mevcut belgeler ile ekspertiz raporu çıkartılabiliyorsa dosya bilirkişiye de tevdi edilebilir. Ancak bu durum süreci uzatmaktadır ve hak kaybına neden olabilmektedir. Ekspertiz raporu olmadan sağlıklı bir değer kaybı başvurusu yapmak mümkün değildir. Ekspertiz raporunda aracın onarımının şekli, değişen ya da boyanan parça sayısı, aracın kilometresi ve marka model bilgileri gibi aracın değer kaybını tespit etmeye yarayacak mahiyette önemli bilgiler yer almaktadır. Ekspertiz raporu olmadan araç değer kaybı talep edebilir miyim sorusunun cevabı ise teorik olarak evet ama pratik olarak neredeyse imkansızdır.
Başvuru Yolu | Ekspertiz Raporu Zorunlu mu? |
---|---|
Sigorta Şirketi Başvurusu | ✅ Evet, fiilen zorunlu |
Sigorta Tahkim Komisyonu | ✅ Evet, genelde isteniyor |
Mahkeme Davası | ⚠️ Zorunlu değil ama çok gerekli |
Değer Kaybı Davası Açılırsa Ne Kadar Sürer, Masraflar Ne Kadar Tutar?
Araç değer kaybı davasını açacağınız yönteme göre süreler ve masraflar değişebilmektedir. Normal mahkemelerde açılacak olan davalar 1 yıla kadar sürebilmekte olup, Sigorta Tahkim Komisyonunda ise daha kısa süre içerisinde araç değer kaybı davaları sona erebilmektedir. 4-8 ay aralığında sonuçlanabilmektedir.
Aşama | Ortalama Süre |
---|---|
Dava dilekçesi | 1 hafta |
İlk duruşma | 1-3 ay içinde |
Bilirkişi incelemesi | 1 ay |
⚖️ Karar aşaması | 2-6 ay arasında |
İtiraz süreci (istinaf) | Ekstra 4-6 ay (opsiyonel) |
Toplamda: Normal mahkemelerde açılacak davalar ortalama 4-12 ay arasında sonuçlanır.
Değer kaybı davalarında masraflar öncelikle ödenmesi gerekmektedir ancak çok yüksek masrafları yoktur. Sigorta Tahkim Komisyonu başvuru ücretleri, bilirkişi ücretleri ve ıslah harcı dediğimiz miktarlarla şuan itibariyle ortalama olarak bir dosyanın maliyeti 5000 TL ile 10000 TL aralığında tutabilmektedir.
Benim gibi arabası olanlar için çok biliglendirici bir makale olmuş teşekkür ederim.
Gerçekten çok yerinde ve sorumluluk duygusunu yansıtan bir yazı olmuş. Trafik kazalarında suçlu aramaktan ziyade, durumun soğukkanlı ve adil bir şekilde değerlendirilmesi gerektiğini hatırlatıyor. Özellikle karşı tarafın suçsuz olduğunu kabul eden bu yaklaşım, hem toplumsal empati hem de trafik kültürü açısından çok kıymetli. Böyle yapıcı yazılara daha çok ihtiyacımız var. Kaleminize sağlık!
bilgilendirici yazı için çok teşekkürler işime yarayacak.
aklima takılan çoğu soruya cevap buldum çok teşekkürler, acaba daha fazlası için ulaşabileceğim bir yer var mı?
bilgilendirme için çok teşekkür işime fazlası ile yaradı